زندگی در شرایط سخت

ذغال نیم سوز یا ذغال پارچه، از تهیه تا استفاده

عنوان آتش گیر چندین ماده ارزشمند وجود دارد که بعد از تهیه می توانند به خوبی جرقه را به خود جذب کنند ، یکی از آنها ذغال نیم سوز می باشد، جالب است بدانید که هنوز هم با پیشرفت ابزار و تجهیزات بقا استفاده از ذغال نیمسوز منسوخ نشده.

ذغال پارچه”char cloth”

این ذغال با استفاده از پارچه های نخی، کتان که حاوی فیبر های گیاهی هستند ساخته میشد و مهمترین خاصیت آنها آتش گرفتنشان در دماهای پایین و با سرعت بالا است.

ذغال نیم سوز در حقیقت ماده ای ارگانیکی است که در یک محیط عاری از اکسیژن حرارت داده می شود تا مواد زائد آن بسوزد و کربن باقی بماند, کربن که  بهترین ماده سوختنی در طبیعت است هر چه خلوصش بیشتر باشد فرایند سوختن را بیشتر و بیشتر سرعت میبخشد.

 

مراحل تهیه ذغال نیم سوز یا ذغال پارچه:

مرحله اول : مقداری پارچه (کتان، نخ، جوت) را به چند قطعه مربع شکل کوچک در آورید.

مرحله دوم :  قطعات پارچه را در یک قوطی کوچک فلزی مانند قوطی واکس کفش قرار دهید.

مرحله سوم:  یک سوراخ بسیار کوچک روی درب قوطی ایجاد نمایید.

مرحله چهارم : در اینجا نوبت به حرارت دادن قوطی می رسد که ما از اجاق استفاده کردیم اما در طبیعت زمانی که به هر طریق آتش داریم این ذغال را برای دفعات بعدی روشن کردن آتش، تهیه می کنیم تا راحت تر آتش روشن کنیم.

مرحله پنجم : پس از حرارت دادن قوطی دود سفید رنگی از روزنه درب قوطی شروع به خارج شدن می کند. این دود همان موادهای غیر کربنی می باشند که خارج می شوند. این دود قابل اشتعال است و ممکن است پس از چند دقیقه مشتعل شود که این اتفاق خوبی است.

حالا مقداری ظرف را جابه جا کنید، دقت کنید در این مرحله بعد از اتمام خروج دود و اطمینان از ایجاد ذغال نیمسوز بهتر است با فاصله ۳۰ ثانیه  سوراخ را مسدود کنید تا با رسیدن اکسیژن به ذغال نیمسوز شما خواص آن از بین نروند.

مرحله آخر؛:سپس حرارت را قطع کنید و به همان صورت درب بسته بگزارید خنک شود. در صورتی که قبل از خنک شدن، درب قوطی را باز کنید ممکن است ذغال شعله ور شود و از بین برود.حتی  پس از خنک شدن می توانید درب قوطی را باز کنید تماس با اکسیژن برای ذغال خورنده خواهد بود.

ذغالی که می بینید ممکن است کمی شکننده باشد. این ذغال را می توانید در یک قوطی کوچک ضد آب نگهداری کنید و برای دفعات بعدی روشن کردن آتش با جرقه به عنوان یک آتش گیرانه مناسب از آن بهره مند گردید.

نکات مهم تهیه ذغال پارچه “char cloth ” :

  • به جای قوطی می توانید از تکه ای ورق آلومینیوم استفاده کنید. این فویل آلومینیومی هم باید سوراخ شود.
  •  توجه داشته باشید که اگر سوراخ تعبیه شده بزرگ باشد این ذغال تولید نمی شود و آتش می گیرد.
  •  زمانی که از پارچه کتان استفاده می کنید یقین حاصل نمایید که کتان خالص باشد در غیر اینصورت غیر قابل استفاده است.
  •  مواد دیگری که می توانید به جای کتان از آن ها استفاده نمایید ، مقداری چوب پوک و یا هر مواد ارگانیک دیگری می باشد.
  •  توجه داشته باشید که میزان زبری بافت کتان بسیار حائز اهمیت است . به عنوان مثال ذغال کتانی که بافت ظریف و نازکی دارد بسیار شکننده و حساس است اما در جذب جرقه های کمتر و ریز تر بسیار بهتر عمل می کند اما ذغال کتان شلوار جین محکمتر است اما نیاز به جرقه های بیشتر و درشت تری دارد.

ذغال نیم سوز با جرقه های سنگ چخماق و استیل های جرقه زن بسیار خوب عمل می کند.

Char cloth 

شاید مایل به مطالعه بیشتر باشید :

روبیکای اخبار جبهه مقاومت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا