تکنولوژی نظامی
موضوعات داغ

رهگیری جنگنده های فوق پیشرفته و رادارگریز F-22 با سامانه پدافند بومی باور ۳۷۳/+مشخصات

باور-373 ایرانی نه تنها با اس-400 رقابت می کند، بلکه در برابر هواپیماهای رادارگریز مانند جنگنده های اف-22 و اف-35 نیز مؤثر است.

به گزارش یک رسانه ایتالیایی در آگوست ۲۲ ۲۰۱۹، شبکه خبر ایران گزارشی از رونمایی از سامانه پدافند هوایی دوربرد باور-۳۷۳ ساخت ایران پخش کرد. رئیس جمهور ایران که در مراسم رونمایی حضور داشت، گفت:

سامانه باور-۳۷۳ برتر از سامانه اس-۳۰۰ روسی است و با سامانه اس-۴۰۰رقابت می کند. سیستم پاتریوت در این گزارش آمده است که سامانه باور-۳۷۳ برای شرایط جغرافیایی ایران طراحی شده است و می تواند همزمان با ۶ هدف با ۱۲ موشک در برد ۲۵۰ کیلومتری درگیر شود. حسن روحانی

 

سامانه راداری باور-۳۷۳ بر اساس گزارش‌ها دارای برد ۳۵۰ کیلومتری است و در این گزارش آمده است که می‌تواند در برابر موشک‌های کروز حامل کلاهک‌های شیمیایی، بیولوژیکی یا هسته‌ای تحت هر شرایط آب‌وهوایی مورد استفاده قرار گیرد و «حتی اگر سنگین‌ترین پارازیت‌ها و سیستم‌های الکترونیکی بر روی ان قفل شود

علاوه بر این، در این گزارش آمده است که باور-۳۷۳ می تواند موشک های زمین به هوا مانند صیاد-۴ را تا ارتفاع ۲۷۰۰۰ متری پرتاب کند. امیر خاتمی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران گفته:

باور-۳۷۳ می تواند علیه جنگنده ها و بمب افکن های راهبردی و تاکتیکی و همچنین علیه موشک های کروز، موشک های بالستیک و… استفاده شود. امیر حاتمی

 

آخرین نسخه باور ۳۷۳ تا سال ۲۰۱۹ از اس ۳۰۰ روسی برتر است

 

این ادعا که توسط نشریه هوانوردی روسیه Avia.Pro تایید شده است که در اوت. ۱۱ سال ۲۰۱۹ این نشریه روسی  نه تنها گفته بود که سامانه ایران از اس-۳۰۰ برتر است، بلکه رادارهای باور-۳۷۳ ایرانی می توانند اهداف هوایی را در فاصله ۳۰۰ کیلومتری از بمب افکن گرفته تا پهپاد های رادار گریز  را نیز شناسایی کنند. و  قادر به شناسایی موشک های کروز و بالستیک و همچنین پهپادهای کوچک است. بر اساس اطلاعات تایید نشده، این رادار همچنین قادر به شناسایی هواپیماهای رادارگریز است که آن را به وسیله ای موثر برای مبارزه با جنگنده های F-22 و F-35 تبدیل می کند که اتفاقاً اخیراً در نزدیکی مرزهای ایران کشف شده اند.

حوزه مسئولیت فرماندهی مرکزی آمریکا  ازعان داشته یک هفته بعد از هدفگیری پهپاد گلوبال هاوک آمریکایی که توسط سامانه پدافندی بومی ایرانی سرنگون شد نیروی هوایی ایالات متحده جنگنده های رادارگریز (USAF) F-22 Raptors را برای اولین بار به قطر به منظور دفاع از نیروهای آمریکایی و منافع آمریکا در ایالات متحده فرستاد.

پیتر لیتون، افسر سابق نیروی هوایی سلطنتی استرالیا (RAAF)  که اکنون تحلیلگر دفاعی در مؤسسه آسیایی گریفیث، است  اطلاع داده  که مأموریت احتمالی F-22 های مستقر شده امریکایی در خلیج فارس هدف قرار دادن اهداف مهمی در  تهران خواهد بود همچنین سیلو های موشکهای بالستیک و به ویژه سامانه اس-۳۰۰ ایرانی 

 

تغییر سیاست تهاجمی بعد ازخودنمایی سامانه سوم خرداد در خلیج فارس

 

اما از بعد از انهدام گلوبال هاوک توسط سامانه سوم خرداد ایرانی  در خلیج فارس آمریکا سیاست تهاجمی خود را تغییر داده در صورت جنگ با ایران. سایت های باور-۳۷۳ اولین هدف F-22 (یا F-35) خواهد بود. چراکه حالا آمریکا و متحدانش متوجه پیشرفت ایران در حوزه پدافندی شده اند و انها که تا پیش از این توان پدافندی ایران را یک جوک در نظر میگرفتند بعد از انهدام گلوبال هاوک در فکر فرو رفته اند چراکه با توجه به ارتفاع پروازی و سطح مقطع راداری گلوبال هاوک هیچ سامانه پدافندی در جهان تا به امروز موفق به رهگیری وانهدام ان نشده بود

 

سردار سرتیپ مهدی فرحی، رئیس سابق سازمان هوافضای وزارت دفاع،در یک  گفت‌وگوی تلویزیونی خبر داده : کارشناسان داخلی در حال توسعه نسل جدید باور-۳۷۳ هستند ، آخرین نسخه باور-۳۷۳ که به زودی رونمایی می شود، دارای قابلیت هایی است که از اس-۴۰۰ پیشی می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ایران در حال پیشرفت در صنعت دفاع موشکی است و می تواند در این بخش به پیشرفت های قابل توجهی دست یابد.

عجیبترین نکته مصاحبه سرتیپ مهدی فرحی این بوده که گفته است :

ایران سوخت مایع ویژه موشک‌ها را ساخته است که به اندازه سوخت جامد بادوام است و امکان نگهداری پرتابه‌ها را برای مدت طولانی‌تری فراهم می‌کند. سرتیپ مهدی فرحی

سامانه پدافند هوایی باور 373

 

مشخصات سامانه پدافندی باور ۳۷۳

 

  • نوع: بلند برد.نوع موشک: صیاد ۲، ۳ و صیاد ۴٫
  • حداکثر برد کشف: ۳۲۰ کیلومتر.
  • حداکثر برد رهگیری: ۲۶۰ کیلومتر.
  • حداکثر برد درگیری: ۲۰۰ کیلومتر.
  • حداکثر ارتفاع درگیری: ۲۷ کیلومتر.
  • قابلیت کشف همزمان: ۳۰۰ هدف.
  • قابلیت رهگیری همزمان: ۶۰ هدف.
  • قابلیت درگیری همزمان: ۶ هدف.
  • نوع رادار: معراج ۴ از انواع رادارهای کنترل آتش بُرد بلند آرایه فازی.
  • خودروی حامل: خودروی تاکتیکی ذوالفقار.

ارزیابی فنی باور ۳۷۳

 

برخلاف نظر منتقدان که باور ۳۷۳ را یک نسخه کپی S-300 و به نوعی اس ۳۰۰ ایرانی می‌دانند، این سیستم طراحی جدیدی دارد و همه مقاماتی که در مراسم رونمایی ۲۱ آگوست سخنرانی کردند، این واقعیت را تایید کردند و ادعا کردند که باور ۳۷۳ برتر از S-300 است.

باور ۳۷۳ در واقع دارای عناصرحساسی است به نام فناوری بومی  که توسط پیمانکاران دفاعی ایرانی در اوج تحریم های تسلیحاتی و فناوری های نظامی  تولید شده است، توسعه این سیستم بدون فناوری خارجی و همکاری بین المللی تقریبا  غیرممکن بود.ولی به نظر میرسد باور به توان جوان ایرانی نتیجه داده

به نظر می رسد مجموعه رادار های سامانه باور با ارزش ترین دارایی های ان باشند محفظه پرتاب عمودی داغ/مکعبی باور  در حالی که باور عموم بر این است که Bavar یک طراحی الهام گرفته از S-300PMU2 است، حیرت انگیز است چرا که لوله های پرتاب مستطیل شکل این سیستم بیشتر شبیه واحد پرتابگر M901 از پیکربندی قابلیت پیشرفته پاتریوت (PAC)-2 است.

شباهت باور ۳۷۳ به سامانه پاتریوت

 

 

 

ایستگاه پرتاب PAC-2 M901 در مقابل

 

مانند پاتریوت، باور ۳۷۳ از تکنیک پرتاب گرم به جای پرتاب سرد معمولی پرتابگرهای SAM روسی استفاده می کند. در نتیجه میتوان اتشبار باور ۳۷۳ را به نوعی تلفیقی از تکنولوژی دفاعی شرق و غرب دانست

 

تفاوت باور ۳۷۳ با اس ۳۰۰

 

S-300PMU2 از گاز برای بیرون راندن موشک های خوداز درون  سیلندر گرد استفاده می کند، قبل از اینکه موتور موشک شروع به حرکت کند . ولی موشک صیاد-۴ باور موتور موشک خود را در داخل لوله لانچر روشن میکند .

وجه تمایز سامانه باور از پاتریوت

سامانه باور برخلاف سامانه پاتریوت M901 آمریکایی که با زاویه ۷۰ درجه لانچر شروع به شلیک موشک بر علیه اهداف میکند و مانند سامانه های روسی S300 که به صورت عمود و بازاویه ۹۰ درجه اقدام به شلیک میکنند عمل کرده ولی برخلاف سامانه های روسی که از کپسول هوا برای انتقال موشک به بیرون از لانچر و پرتاب میکنند عمل کرده و در داخل لانچر موتور پیشران موشک عمل کرده و موشک صیاد ۴ از داخل لانچر شروع به حرکت میکند. البته شاید برایتان جالب باشد بدانید سامانه پدافندی تلاش ایران هم مانند M901 آمریکایی از زاویه ۷۰ درجه اقدام به شلیک میکند.

سامانه پدافندی باور 373
مقایسه: S-300PMU2 TEL در مقابل. باور ۳۷۳ در مقابل ایستگاه پرتاب PAC-2 M901

مجموعه راداری (سنسورها) باور ۳۷۳

طبق آنچیزی که در رزمایش ها دیده شده  باور ۳۷۳ توسط دو رادار AESA، یک رادار درگیری و یک رادار اکتسابی تقویت شده.همراهی میشود.

این پیکربندی مشابه اس-۳۰۰ روسی است. سامانه امریکایی MIM-140 Patriot تنها از یک رادار استفاده می کند. هر دو رادار ایرانی از نظر طراحی منحصر به فرد و کاملا بومی هستند و شباهت چندانی با همتایان آمریکایی یا روسی خود ندارند.

این احتمال وجود دارد که تلاش یک دهه ای ایران برای توسعه رادارهای AESA سرانجام نتیجه داده باشد. با توجه به چابکی AESA و احتمال رردیابی کم، رادارهای باور – حداقل در تئوری در برابر پارازیت و جمینگ و موشک های ضد فرکانس بسیار مقاوم هستند.

رادار معراج-۴ ایرانی

شباهت رادار معراج و JYL-1

شرکت دفاعی ایرانی، صنایع الکترونیک ایران، قبلاً رادار  معراج-۴ را به عنوان بخشی از باور ۳۷۳ در لیست قرار داده بود. اما در نمایش عمومی باور، از معراج-۴ استفاده نشد.

معراج-۴ یک رادار سه بعدی AESA باند S هشدار زودهنگام است. سازنده  ان ادعا می کند که یک پاکت تشخیص ۴۰۰-۵۰۰ کیلومتر، برد ردیابی ۲۰۰ کیلومتر و یک آزیموت ۳۶۰ درجه است.

طراحی معراج-۴ شباهت غیرقابل انکاری به JYL-1 ساخت چین نشان می دهد، یک رادار نظارت هوایی سه بعدی برد S باند بلند که مشخصات تقریباً یکسانی دارد. در حالی که معراج-۴ به عنوان یک نسخه متحرک جاده ای مشاهده شد، به احتمال زیاد جزئی از شبکه یکپارچه پدافند هوایی ایران است تا زیرسیستم دائمی باور ۳۷۳٫

 

قابلیت های متنوع عملیاتی باور ۳۷۳

راه حل‌های متنوع راداری و تحرک بالای باور، یگان‌های پدافند هوایی ایران را قادر می‌سازد که هم مأموریت‌های ضدهوایی و هم دفاع موشکی انجام دهند. صیاد-۴ به ویژه برای رهگیری اهداف بزرگ مقطع راداری در لبه مرز  تکنولوژی روز دنیا قرار دارد

موشک های بالستیک در فضای پایین اتمسفر در تیر رس این موشک ها هستند  با این حال شک و تردید وجود دارد که آیا صیاد-۴ توانایی مانور برای تعقیب موشک‌های بالستیک را در مرحله پایانی خود دارد یا خیر. کنترل بردار رانش نشان داده شده صیاد-۴ فقط برای هم ترازی مسیر اولیه استفاده می شود.

چینش دفاعی ادوات باور 373

خانواده موشک های پدافند ایرانی صیاد

سری موشک های پدافندی صیاد  ایران بر اساس موشک‌های استاندارد ۱ (RIM-66) ساخت آمریکا طراحی شده که توسط نیروی دریایی ایران قبل از انقلاب ۵۷ خریداری شده بود . با این حال، صیاد-۴ در مقایسه با مدل قبلی خود دو برابر بزرگتر بوده و شباهت هایی با موشک برد بلند روسی Fakel 48N6E/E2 SAM دارد.

خانواده موشک های پذافندی صیاد4

اعتبارسنجی و تکنولوژی بومی پدافندی ایران

سرنگونی اخیر پهپاد RQ-4 گلوبال هاوک توسط سامانه ایرانی  سوم خرداد (مشابه بوک-M2 روسی) پیشرفت های جدی  تحقیق و توسعه ایران در فناوری دفاع هوایی را تایید کرد. با این حال، ساخت یک سیستم پدافندی  دوربرد دو باند بر اساس چندین منبع خارجی، بسیار پیچیده‌تر از تکرار سیستم‌های قدیمی برد کوتاه و میان‌برد است. باور ۳۷۳ هنوز باید عملکرد خود را در درگیری ها و استقرارهای واقعی ثابت کند.

عملیات سنجش از دور با استفاده از تصاویر مکانی به مرور زمان نشان می‌دهد که نیروهای مسلح ایران تا چه اندازه از عملکرد این سیستم اطمینان دارند. اگر سطح اطمینان بالا باشد، باور احتمالاً به عنوان یک دارایی دفاع هوایی دوربرد انفرادی برای حریم هوایی ضعیف در شرق و جنوب خواهد بود (که توسط  سوم خرداد یا سامانه های میان برد تلاش برای دفاع هوایی نقطه ای محافظت می شود). اگر این سیستم غیرقابل اعتماد تشخیص داده شود، احتمالاً استقرار S-200 و S-300 مورد نیاز خواهد بود

شاید مایل به مطالعه بیشتر باشید :

روبیکای اخبار جبهه مقاومت

1 دیدگاه

  1. خود باوری و ایمان به خود خیلی خوبه ولی وقتی این خصلت خوب هم از حد بگذره تبدیل به اشتباه محاسباتی و تکبر میشه, بیاید واقع گرایانه به قضیه نگاه کنیم.
    روسیه حدود 70 ساله داره روی پدافند ضد هوایی کار میکنه و کلی دانشمند تربیت کرده و کلی بودجه مصرف کرده و طی 70 سال تلاش تونسته به اس-400 برسه بعد چطور کشور ما یعنی ایران که تازه 10 سال یا 20 ساله به فکر دفاع ضد هوایی افتاده و با اینک ه هم از نظر بودجه هم از نظر زمان هم از نظر دانشمند از روسیه عقبتره یکدفعه میاد سامانه ای میسازه که در حد اس-400 میشه؟؟؟؟
    روسیه به طور خاص روی موشکهای ضد هوایی خیلی تخصصی کار کرد. چرا؟ چون رقیب روسیه یعنی غرب و به خصوص آمریکا از نظر هواپیما و جنگنده دست بالا رو داشتن پس روسیه مجبور شد تمام زمان و بودجه خودش رو روی سامانه های ضد هوایی مثل اس-300 و اس-400 بذاره , پس نمیشه گفت ایران طی 10 یا 20 سال میتونه به دستاوردهای روسیه برسه.
    در اینکه باور 373 خوبه شکی نیست ولی نه اینکه بگیم برترین جنگنده های جهان یعنی اف-22 و اف-35 که حتی خوده روسیه و چین مدعی هم قبول دارن اونا برترین ها هستن رو بزنه.
    با مقطع راداری اف-22 و اف-35 سامانه معروف اس-400 خودش در خطر نابودی قرار داره بعد ما میگیم باور 373 اونارو رهگیری و شکار میکنه؟؟؟؟
    من میگم در یک جنگ واقعی روی این حرفا حساب نکنیم و تدابیر محکمتری بیندیشیم.
    من اینارو میگم چون عقل سلیم میگه هیچ دستاوردی الکی بدست نمیاد , اگه اف-22 برترین جنگنده جهانه برای اینه که 100 سال تجربه و هزاران دانشمند و میلیاردها دلار پول خرجش شده چیزایی که روسیه نداشت , مثلا شاید شاید روسیه یا چین بتونن پولش رو تهیه کنن ولی 100 سال تجربه و کلی دانشمند متخصص و چندین ابر شرکت تکنولوژی مثل لاکهید مارتین یا ریتون یا نورث روپ گرومن رو هم باید در کنارش داشته باشن تا اف-22 بیاد بیرون.
    به خاطر اینه که میگم باید واقع گرایانه به هر چیزی نگاه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا