گزارش و تحلیل

افزایش وابستگی نظامی اروپا به آمریکا پس از آغاز جنگ اوکراین

به گزارش مجله خبری مقاومت،علیرغم انتظارات مبنی بر افزایش قدرت نظامی اروپا،کارشناسان‌ از افزایش وابستگی نظامی اروپا به آمریکا خبر می دهند.

نیویورک تایمز نوشت:جنگ اوکراین بزرگترین چالش امنیتی اروپا پس از جنگ سرد به حساب می آید.با وجود این اروپایی ها فرصت خوداکتفایی در امر نظامی را از دست دادند.

به نظر می رسد پس از آغاز جنگ اوکراین،وابستگی نظامی اروپا به آمریکا افزایش یافت.کارشناسان در این باره می گویند در واقع آمریکا طرفی است که جنگ اوکراین را رهبری می کند.

آمریکا کمک ها به اوکراین را سازماندهی می کند.این کشور حتی بیشتر از همه طرف ها به اوکراین تجهیزات نظامی ارسال کرد.در واقع آمریکا است که تعیین می کند کیف چه نوع سلاح هایی را دریافت کند.

نقش راهبردی آمریکا برای اوکراین،در تصمیم اخیر جهت ارسال تانک های لئوپارد۲ به این کشور مشخص شد.لیانا فیکس تحلیلگر آلمانی گفت:رهبری آمریکا در جنگ اوکراین به نفع خود این کشور است.

وی افزود:اتحادیه اروپا انگیزه ای جهت رهبری این جنگ و افزایش خوداکتفایی نظامی از آمریکا ندارد.به نظر می رسد که در اروپا هیچ کشوری توانایی رهبری این جنگ را ندارد.

رهبران اتحادیه اروپا در سفر روز جمعه خود به اوکراین به زلنسکی فقط وعده پیوستن به این اتحادیه را دادند.علاوه بر این اتحادیه اروپا جهت حمایت از اوکراین،علیه روسیه تحریم اقتصادی اعمال کرد.

تاکنون اتحادیه اروپا ۳٫۶ میلیارد یورو به اوکراین کمک مالی کرد.این در حالی است که طبق آمار،تاکنون کشورهای غربی ۵۰ میلیارد یورو به اوکراین کمک کردند.

دلایل افزایش وابستگی نظامی اروپا به آمریکا

از طرفی طرح مکرون رئیس جمهور فرانسه جهت خودمختاری نظامی اتحادیه اروپا از آمریکا،با شکست مواجه شد.در مقابل کارشناسان از افزایش وابستگی نظامی اروپا به آمریکا خبر دادند.

دلیل این امر اختلاف نظر کشورهای اتحادیه اروپا در نحوه چگونگی پایان جنگ و رابطه با روسیه می باشد.استاد مطالعات بین الملل دانشگاه جورج تاون گفت که افزایش وابستگی نظامی اروپا به آمریکا بدلیل سیاست خارجی نامنسجم آنها است.

کشورهای اروپایی به دلیل عدم اعتماد به طرح های خودمختاری اتحادیه اروپا،همیشه آمریکا را در حفظ امنیت خود دخالت دادند.از نظر آنها بمب های هسته ای آمریکا عامل بازدارندگی در عدم حمله روسیه به این کشورها است.

مدیر شورای روابط خارجی آلمان گفت:رویای اروپا همیشه خودکفایی مالی و نظامی از آمریکا بوده است.اما جنگ اوکراین نشان داد که کشورهای اروپایی برای حفظ امنیت خود نیازمند آمریکا هستند.

جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

روبیکای اخبار جبهه مقاومت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا