تکنولوژی نظامی

یگان فاتحین بسیج، از غرب تهران تا غرب حلب…

فرمانده یگان ویژه فاتحین وقت سید محمود هاشمی :یگان ویژه فاتحین که در سال ۷۸ و با همت شهید مجید فتحی نژاد و بسیجیان غرب تهران در ناحیه مقداد و تحت عنوان یگان عملیات ویژه هوابرد ایجاد شد، امروز به یکی از رده های سازمان رزم سپاه بدل شده به صورتیکه هم اکنون علاوه بر تهران تمامی استانهای کشور نیز دارای چند گردان فاتحین هستند.

سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در تاریخ ۳۰ مهر سال ۹۵ و در یادواره شهدای مدافع حرم فاتحین، با بیان لزوم گسترش فاتحین در کل کشور، گفته بود «افتخار یگان فاتحین این است که هر تلاشی که می‌کند، داوطلبانه است.»

 

 نحوه شکل گیری و تاسیس یگان فاتحین 

در ۱۸ تیرماه سال ۱۳۷۸ یک نیازی در مجموعه امنیتی بسیج مشهود بود آن هم این بود که نیروی آموزش دیده منسجم متمرکزی در بسیج وجود نداشت.تصمیم بر این شد که گروهی از بچه هایی که پای کار بودند در غرب تهران دور هم جمع شوند و با مسئولیت استاد شهید مجید فتحی نژاد که در آن مقطع فرمانده پایگاه ما هم بودند کار آموزش نیروها را شروع کردیم.

فتنه78

تقریبا از پایان سال و زمانیکه فتنه ۷۸ تمام شد این کار شروع شد و از حوزه های ناحیه مقداد و غرب تهران که در آن زمان ناحیه بزرگی هم بود، از بین نیروهایی که توانمندی داشتند تست های لازم گرفته شد و جذب نیرو صورت گرفت و در حد یک گردان نفرات سازمان دهی شدند.

بعد از حمله آمریکایی ها به عراق که موضوع رزمایش های سپاه مطرح شد و در ابتدا رزمایش های عاشورا و بعد هم رزمایش های پیامبر اعظم اجرا شد، در همه رزمایش ها گردانهای ما حضور داشتند.

این روند ادامه پیدا کرد تا فتنه ۸۸ در فتنه سال ۸۸ بچه های ما خیلی خوب عمل کردند و فاتحین در تهران یکی از یگان‌های زبانزد بود و خیلی از رده های سپاه فکر نمی کردند که یک یگان بسیجی با این انسجام خیلی خوب بتواند کار انجام دهد. ما آن موقع ۴ گردان در تهران بودیم و خیلی از دانشکده های سپاه در خواست می کردند که فرمانده گردانهای ما بروند آنجا و برای آنها تجربیات ماموریت های موفق را تشریح کنند.تقریبا ما ماموریت ناموفق نداشتیم لذا از ما درخواست می کردند که تجربیاتمان را در اختیار آنها قرار دهیم.

یگان هوایی بسیج زیر مجموعه فاتحین

بعد ها در حوزه هوایی، فاتحین یگان هوایی بسیج را راه اندازی کرد که خیلی از بسیجی هایی که استعداد داشتند تا در موضوع هوایی پیشرفت کنند اما تمکن مالی این کار را نداشتند، در اینجا بتوانند آموزش ببینند. خیلی از بچه های توانستند دوره ها را بگذرانند و گواهینامه بگیرند و حتی در صنعت هوانوردی استخدام و مشغول بکار شوند که این موضوع هنوز هم ادامه دارد.

شاخص ترین ماموریت فاتحین ماموریت سوریه و مدافعان حرم بود که ما اولین رده بسیجیانی بودیم که وارد کشور سوریه شدیم و افتخار مدافع حرم بودن نصیب بچه‌ها شد. عملیات های خیلی موفق و با کارایی خیلی بالا در آنجا اتفاق افتاد که مورد استقبال بچه های نیرو قدس سپاه هم قرار گرفت. از آنجا نهضتی بودن و مدافع حرم بودن فاتحین شکل گرفت. نتیجه دو دهه تلاش های بچه ها این بود که مهر مدافعان حرم روی پیشانی فاتحین بنشیند. رده های مختلفی در سوریه حضور داشتند ، اما همه تا اسم فاتحین را می شنوند می گویند مدافع حرم.

 

در آزادسازی های جنوب غرب حلب نیروهای فاتحین نقش موثری داشتند و در مرحله ای که عمده قوا از سوریه برگشته بودند و عملیات خاصی در سوریه نبود در خواست بچه های نیرو قدس این بود که فقط بچه های فاتحین مجوز حضور در سوریه را داشته باشند. بعد از سوریه قرار شد تا فاتحین در سطح کشور گسترش پیدا کند و در هر استان یکی دو گردان فاتحین شکل بگیرد

فاتحین سپاه سیدالشهدا (ع)

یگان ویژه فاتحین سپاه سیدالشهدا (ع) استان تهران نیز در سال ۱۳۸۰ با انجام آموزش‌های تخصصی شکل گرفت و پس از گذشت مدت کوتاهی، به یکی از حرفه‌ای‌ترین‌ یگان‌های ویژه تبدیل شد. تا پیش از آغاز حمله گروهک‌های تکفیری به سوریه و عراق و به دنبال آن کمک مستشاری برای دفاع از حرم‌های مطهر اهل بیت(ع) در این دو کشور، شاید عده کمی از مردم، نام «یگان ویژه فاتحین سپاه سیدالشهدا (ع) استان تهران» را شنیده بودند.

دوره های آموزشی نیروهای فاتحین

یگان فاتحین سپاه سیدالشهدا (ع) استان تهران، در ابتدا با تدریس و مربی‌گری اساتیدی شکل گرفت که هر کدام جزو نفرات اول کشور در رشته‌های تخصصی خود بودند.

یگان فاتحین
شهید احمد مایلی که در سال ۹۵ در ایرانشهر و نقطه صفر مرزی بر اثر یک سانحه به شهادت رسید

شهید «احمد مایلی»که مدتی فرمانده گردان هوایی یگان ویژه صابرین نیروی زمینی سپاه بود و در سطح نیروهای مسلح یکی از زبده‌ترین اساتید سقوط آزاد و پرواز با هواپیمای فوق سبک به شمار می‌رفت، از جمله مربیان یگان فاتحین سپاه سیدالشهدا (ع) بود. سردار «محمد ناظری» نیز که به عنوان فرمانده یگان تکاوری نیروی دریایی سپاه در تربیت و آموزش یگان‌های تخصصی و حرفه‌ای نیروی دریایی سپاه و فرماندهی یگان‌های تکاوری و هوابرد این نیرو خدمات ارزنده‌ای داشت، از جمله مربیان این یگان بود. هر دو این اساتید در سال ۱۳۹۵ به فیض شهادت رسیدند.

سطح آمادگی نیروهای یگان فاتحین

 

یگان فاتحین

اکنون که ۱۶ سال از عمر یگان فاتحین استان تهران می‌گذرد، نیروهای آن به نیروهایی جنگاور، آموزش‌دیده و کاملا حرفه‌ای تبدیل شده‌اند. آنها در چندین ماموریت و رزمایش، بازدهی بالایی خود را نشان داده‌ و توانایی‌های خود را به اثبات رسانده‌اند. «مهدی هداوندی» فرمانده یگان فاتحین سپاه سیدالشهدا (ع) در این رابطه می‌گوید: «نیروهای فاتحین علی‌رغم طی کردن[ سریع و داوطلبانه] مراحل آموزشی سخت و طاقت‌فرسا، از تخصص و تجربه کافی برخوردارند و در مواقع حساس درست عمل می‌کنند. ما با وجود اینکه بسیجی هستیم ولی تخصصی کار می‌کنیم و به جرات می‌گوییم که برخی از نیروهای فاتحین معادل و نیروی هم‌طراز ندارند.»

مراحل ورود به یگان فاتحین

 

روبیکای اخبار جبهه مقاومت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا