04:53

1403/07/27

اخبار جبهه مقاومت

راکت انداز220 میلی متری ترمو باریک TOS-1A BM-1 SOLTSEPEK

مشخصات آتشبار راکتی توس

آتشبار TOS-1A برای پشتیبانی آتش پیاده نظام و تانک ها، انهدام تجمعات دشمن در انواع عملیات رزمی تهاجمی و دفاعی و همچنین با شاسی زنجیری و زرهی سبک طراحی شده است. آتشبار توس می تواند راکت های 220 میلیمتری یا راکت های آتش زا و ترموباریک 220 میلیمتری را از شاسی زرهی خود پرتاب کند.

محاسبه دقیق زاویه شلیک برای موشک های معمولی، نقطه برخورد با اهداف را در منطقه به گونه ای تخصیص می دهد که پوشش متراکم هدف را در حداکثر برد 6000 متر ممکن می کند. این امکان سرکوب اقدامات فعال دشمن برای مدت طولانی و انهدام 100٪ دشمن در مساحت 40000 متر مربع را فراهم می کند.

حداکثر اثر عمل موشک های هدایت نشده در تجهیزات ترموباریک را می توان در مناطق کوهستانی به دلیل برخورد متقابل موج انفجار و انعکاس چندگانه آنها از سنگ های اطراف، که باعث ایجاد تالوس های زمینی و انسداد سنگ می شود، به دست آورد. دقت بالای شلیک سالوو در منطقه مورد نظر با رصد مستقیم هدف (هدف گیری) پرتابگر، هدف گیری خودکار در برد شلیک تا 6000 متر فراهم می شود. مهمات متشکل از 72 موشک است که 24 موشک در TOS-1A و 48 موشک در خودروی بارگیری کننده TZM-T مستقر هستند. شاسی تانک های تی-80، تی-90 به عنوان شاسی پایه اتشبار توس استفاده میشود.

انواع آتشبارهای TOS-1

TOS-1: نسخه اول راکت انداز با مجموع لوله های موشک 30×220 میلی متری به جای 24 برای TOS-1A.

مشخصات تاکتیکی

TOS-1A

مشخصات پرتابگر


پرتابگر TOS-1A شامل یک پرتابگر چندتایی با 24 لوله هدایت کننده کالیبر 220 میلی متری با طول 3,725 متر برای پرتاب موشک های هدایت نشده است که بر روی یک شاسی زرهی نصب شده است. واحد پرتاب راکت بر روی یک سکوی متحرک نصب شده است که می تواند 360 درجه بچرخد. بسته به هدف، شلیک را می توان با شلیک یک یا دوبار از دو لوله انجام داد. کنترل پرتاب موشک های هدایت نشده کاملاً خودکار است. TOS-1A همچنین مجهز به چهار پرتابگر نارنجک دودزا 902G است که دو عدد در هر طرف در جلوی بدنه قرار دارند. خودرو همچنین می تواند از طریق اگزوز موتور دود ایجاد کند.

مشخصات راکت

Tos-1A_Soltsepek

سامانه توس یک راکت غیر قابل هدایت در مسیر، از طریق مسیر بالستیک توسط یک موتور رانش با سوخت جامد شلیک می کند. کلاهک پرتابه مجهز به مواد منفجره ترموباریک ویژه است. هنگام فعال شدن فیوز موشک در منطقه هدف، بار مخرب یک کپسول با دیواره نازک در کلاهک پرتابه را از بین می برد و مواد منفجره ترموباریک را در مخزن پخش می کند. در همان زمان، التهاب مواد منفجره به طور همزمان رخ می دهد و به یک انفجار منتقل منتهی میشود. این یک موج انفجار قوی و یک ضربه با دمای بالا ایجاد می کند که پرسنل و وسایل نقلیه دشمن را از بین می برد.

کابین و شاسی

TOS-1A بر روی شاسی تانکT-72 با برجک برداشته شده قرار گرفته است، راننده در جلو در مرکز شاسی قرار دارد و دو برجک کوچک در پشت آن برای دو عضو دیگر خدمه وجود دارد. بدنه از فولاد تقویت شده ساخته شده است که از خدمه در برابر شلیک اسلحه های کوچک با کالیبر 7.62 میلی متر در فاصله 620 متری و ترکش های پوسته محافظت می کند.

قوای محرکه

TOS-1A از اجزای خودروی جنگی BM-1 بر اساس شاسی تانک T-72 ساخت روسیه استفاده می کند. این وسیله نقلیه با موتور V-12 چند سوختی V-84-1 دارای قدرت 840 اسب بخار با 2000 دور در دقیقه.

پرتابگر TOS-1A دارای وزن کلی 46500 کیلوگرم است، می تواند با حداکثر سرعت جاده ای 60 کیلومتر در ساعت با حداکثر برد 550 کیلومتر بدون مخازن سوخت اضافی حرکت کند. سیستم تعلیق از هر طرف از شش چرخ جاده ای تشکیل شده است قسمت بالایی تعلیق توسط صفحات لاستیکی محافظت می شود. البته آخرین نسخه های TOS-1A اکنون از شاسی تانک T-90 استفاده می کند.

تجهیزات جانبی

سیستم کنترل آتش TOS-1A شامل یک کامپیوتر داده بالستیک، فاصله یاب دید 1D14، پانل کنترل، دستگاه سنجش رول-پیچ واحد ضربه PB2.329.04 و دستگاه مشاهده فرمانده TKN-3A است.

تجهیزات جانبی TOS-1

  • ballistic data computer,
  • sight rangefinder 1D14
  • , control panel
  • , impulse unit roll-pitch sensing device PB2.329.04
  • commander’s observation device TKN-3A.
سامانه راکتی توس

سیستم کنترل آتش برای جستجوی هدف، اندازه گیری فاصله هدف، اندازه گیری درجه لازم ، پرتابگرهای متفاوت از افق، تشخیص زاویه موقعیت هدف، تخمین زوایای فوق العاده ارتفاع واحد گهواره ای و چرخش جانبی پرتابگر طراحی شده است. برد، دمای هوا، بار، فشار هوا، سرعت و جهت باد در مناطق فعال و غیرفعال مسیر پرواز موشک توسط سامانه بررسی میشود.

سامانه راکتی توس

برای حفاری هم یک تیغه بولدوزر در جلوی خودرو تعبیه شده است. این قطعه اجازه می دهد تا به طور قابل توجهی دوره زمانی تجهیز سنگر فردی را کوتاه کنید. این سیستم توسط راننده از داخل خودرو کار می کند. برای اطمینان از صحت عملکرد و دقت TOS-1A مجهز به دو پایه و قفل هیدرولیکی است که در پشت شاسی نصب شده اند.

مشخصات

تسلیحاتلوله پرتاب موشک 24×220 میلی متری
تجهیزات جانبی سیستم کنترل آتش، کامپیوتر بالستیک، فاصله یاب لیزری، سیستم حفاظتی CBRN و دید در شب برای راننده.
خدمه 3 نفر
زره حفاظت در برابر سلاح های کوچک و ترکش گلوله های توپخانه.
وزن46500 کیلوگرم
حداکثر سرعتحداکثر سرعت جاده 60 کیلومتر در ساعت
حداکثر برد شاسی 550 کیلومتر
ابعادطول: 7.24 متر; 
عرض: 3.58 متر; 
ارتفاع: 3.07 متر
کشور طراحروسیه
کشورهای استفاده کننده
ارمنستان، آذربایجان، عراق، قزاقستان، روسیه و سوریه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جبهه مقاومت