تکنولوژی نظامیگزارش و تحلیل

ایستگاه رادار Globus ii ناتو در نروژ

این رادار و مجموعه آن در کشور نروژ و در نزدیکی مرز روسیه مستقر شده است. مقامات نروژی این ایستگاه راداری را یک مرکز تحقیقاتی و مطالعاتی معرفی کرده اند و اعلام کرده اند که رادارهای این ایستگاه وظیفه شناسایی اجسام فضایی و همچنین هواشناسی را برعهده دارند.

اما این ایستگاه راداری در واقع یک ایستگاه جاسوسی و شنود آمریکا از روسیه است. این ایستگاه دارای چندین آنتن پوش کروی بزرگ است که در بزرگترین آنها یک دیش بزرگ با قطر ۲۷ متر نصب شده است. این دیش توانایی چرخش به هر جهتی را دارند. به جز رادار اصلی گلوباس ، حسگرها و رادارهای غیرفعال و انواع گیرنده ها در این ایستگاه مستقر شده است که وظیفه آنها جمع آوری اطلاعات ، سیگنالها ، شنود مکالمات و پالسهای سری روسها میباشد. این ایستگاه جاسوسی در منطقه کوهستانی نسبتا مرتفعی نصب شده است و تنها چند کیلومتر با مرز روسیه فاصله دارد. این رادار بیش از ۷۰۰۰ کیلومتر برد دارد.

ایستگاه رادار Globus ii 

رادار گلوباس تنها ۶۰۰ کیلومتر تا مسکو فاصله دارد و از آنجایی که این رادار در منطقه ای مرتفع نصب شده است و اشراف نسبی بر مسکو دارد و همچنین دیش رادار گلوباس برخلاف رادارهای مشابه قابلیت تغییر مکان در هر زاویه ای را دارد ، از این رو این رادار تا حدود زیادی میتواند تحرکات هواپیماها و جنگنده های روسیه بر فراز آسمان مسکو و غرب روسیه را کشف و رصد کند.

تجهیزات این ایستگاه جاسوسی به سفارش سازمان سیا توسط کارخانجات ریتیان ساخته شده است. وظیفه اصلی ایستگاه گلوباس رصد فعالیت های موشکی شوروی سابق و روسیه فعلی است و رصد تحرکات هواپیماها و جنگنده های روسیه وظیفه ثانویه این ایستگاه است. گلوباس یکی از ۲۹ ایستگاه جاسوسی آمریکا در سطح جهان است و اطلاعات آن تکمیل کننده سیستم اشلون است.

 

مقامات نروژ همیشه سعی در مخفی نگه داشتن ماهیت این ایستگاه داشتند و همیشه آنرا مرکز مطالعات فضاشناسی و رادار رصد اجسام هوایی معرفی میکردند. در سال ۱۹۹۹ توفان و صاعقه بزرگی رخ داد و آنتن پوش روی رادار را تا حدود زیادی مشخص کرد. همگی مشاهده کردند که دیش رادار به سمت روسیه و شهر مسکو است. یک روزنامه نگار به تمسخر نوشت: من متخصص نیستم. ولی اگر اشتباه نکنم آسمان رو به فضا است ، نه به طرف مسکو.

ایستگاه رادار Globus ii 

امروزه دیگر تردیدی وجود ندارد که گلوباس یک ایستگاه جاسوسی است. این ایستگاه به دلیل نزدیکی فوق العاده به خاک روسیه ، قادر است کوچکترین تحرک موشکی روسیه را در همان مرحله نخست آن شناسایی کرده و هشدار بدهد. روسها به شدت از این وجود این ایستگاه جاسوسی در همسایگی خود خشمگین هستند. بد نیست بدانید شوروی سابق طرحی داشته که قرار بود به این ایستگاه راداری حمله اتمی کند.

 

علی محمدی

روبیکای اخبار جبهه مقاومت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا