05:30

1403/07/27

اخبار جبهه مقاومت

چرایی اعزام ناوگان نظامی امارات به مراکش؟

مراکش از زمان قطع روابط دیپلماتیک خود با الجزایر روی بازسازی و تسلیح مجدد ارتش خود کار می‌کند. تنش در شمال آفریقا در پی شکاف بین دو کشور در سه ماه گذشته به طور قابل توجهی تشدید شده است. تسلط بر صحرای غربی محرک اصلی این تنش بود، همچنین تامین گاز برای کشورهایی مانند اسپانیا.

مسابقه تسلیحاتی بین رباط و الجزیره اکنون با اعزام ناوگان نظامی توسط امارات متحده عربی به پادشاهی مراکش فصل جدیدی را تجربه می‌کند. در این میان امارات با ورود به تنش میان دو کشور، حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت شناخته است، زیرا مراکش نیز پیش از این (در اقدامی تجاوزکارانه)، حاکمیت امارات بر جزایر ایرانی تنب و ابوموسی را به رسمیت شناخته بود!

روابط تاریخی و نزدیک بین ابوظبی و رباط همکاری بین دو کشور را که تلاش می‌کنند نفوذ خود را توسعه دهند، بسیار تسهیل می‌کند. بنابراین، امارات در زمانی که مراکش با الجزایر دچار اختلاف شد از این کشور حمایت کرد و اعلام نمود، ابوظبی قصد دارد ۶۸ جت جنگنده را به رباط و قاهره بفرستد تا مواضع نظامی مصر و مراکش تقویت شود. جنگنده‌های میراژ ۲۰۰۰ امارات برای تقویت زرادخانه تسلیحاتی مراکش و مصر توسط امارات انتخاب شده‌اند. این ناوگان بزرگ از جنگنده‌های اماراتی همزمان با خرید ۸۰ جنگنده جدید رافایل از فرانسه توسط ابوظبی انجام می‌شود. البته این پایان ماجرا نیست زیرا اسرائیل نیز به اتحاد مراکش و امارات و مصر پیوسته است.

استقرار سفیر اسرائیل در مراکش و انعقاد یک توافقنامه امنیتی بی‌سابقه بین دو کشور گام بعدی تقویت مواضع مراکش است. خرید سامانه‌های دفاعی گنبد آهنین از سوی پادشاهی مراکش یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این تفاهم‌نامه است/مرکزمطالعات خلیج فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جبهه مقاومت