گزارش و تحلیل

درگیری بر سر اختلافات مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان

در ۱۴ سپتامبر مرزبانان قرقیزستان و تاجیکستان در منطقه مرزی تبادل آتش کردند که اکنون تبادل آتش متوقف شده و گفته می شود دو سرباز قرقیزستان زخمی شده اند.

به گزارش مرکز مطبوعاتی دفاع مرزی شورای امنیت ملی قرقیزستان، در ۱۴ سپتامبر، یک دگیری در بخش باکتن در مرز اتفاق افتاده که طی آن تاجیکستان از خمپاره استفاده کرد.

پیش از این، در ماه های مارس و ژوئن سال میلادی جاری، در منطقه مرزی بین ایالت باتکن قرقیزستان و ایالت سوگت تاجیکستان، دو مرزبانی بطور متوالی به تبادل آتش پرداخته بودند. از سلاح هایی مانند خمپاره انداز و نارنجک انداز نیز استفاده کردند.

مرزهای بین کشورهای آسیای مرکزی بسیار آشفته است و برخی مناطق در تاجیکستان و ازبکستان کاملاً توسط قرقیزستان محاصره شده است.

اما علت درگیری های قرقیزستان و تاجیکستان چیست؟ 

پس از اینکه اتحاد جماهیر شوروی چندین کشور آسیای مرکزی را تحت فرمان خود درآورد، احساس کرد که مرزهای این کشورها نیاز به ترسیم مجدد دارند، ایده این بود که کشورها بر اساس اعتقادات ملی آنها تقسیم شوند که به آن NTD ( تحدید مرزهای سرزمینی ملی ) نیز گفته می شود. اما بدیهی است که این تقسیم قانون پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، مشکلات بزرگی را برای کشورهای اتحاد جماهیر شوروی و حتی چین ایجاد کرد.

بنابراین پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی حدود نیمی از خط مرزی قرقیزستان و تاجیکستان حدود ۴۷۱ کیلومتر مورد مناقشه قرار گرفت و دلیل اساسی آن این است: نقشه مورد استفاده قرقیزستان نقشه اتحاد جماهیر شوروی در سالهای ۱۹۵۸-۱۹۵۹ بود، در حالی که نقشه مورد استفاده تاجیکستان نقشه سال‌های ۱۹۲۴-۱۹۳۹ است.

 

روبیکای اخبار جبهه مقاومت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا