گزارش و تحلیل

حمله ارتش یمن به کشتی نفتی انگلیسی مارلین لواندا در خلیج عدن

در روز ٢۶ ژانویه، ارتش یمن با استفاده از چندین موشک دریایی به نفتکش انگلیسی مارلین لواندا در خلیج عدن در حوالی مختصات ۱۲٫۱۵۰۲، ۴۵٫۹۸۵۲ حمله کرد. موشک ها با دقت به هدف اصابت کردند و کشتی را به آتش کشیدند.

سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه ای اعلام کرد که نیروی دریایی یمن با استفاده از چندین موشک به یک کشتی نفتی انگلیسی به نام “لوآندا” حمله کرده است.

بر اثر اصابت مستقیم موشک ها به نفتکش مارلین لواندا، این کشتی انگلیسی دچار آتش سوزی و خسارت قابل توجهی شد. فرماندهی مرکزی آمریکا نیز با تایید این خبر افزود: یک فروند موشک حوثی (انصارالله) به نفتکش مذکور آسیب رساند اما تلفات جانی گزارش نشده است.

کشتی مارلین لواندا پس از اصابت موشک در آتش سوخت

شرکت ترافیگورا (مالک این کشتی) در گزارشی غرق شدن نفتکش مارلین لواندا و تلفات این حمله موشکی را تکذیب کرد. ترافیگورا اعلام کرد که خدمه کشتی با حمایت کشتی های جنگی ائتلاف آمریکایی در تلاش برای مهار آتش هستند.

نیروهای مسلح یمن بر ادامه عملیات در دریای سرخ و عربی علیه کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های مرتبط با اسرائیل به مقصد بنادر فلسطین اشغالی تا پایان تجاوز و ارسال غذا و دارو به نوار غزه تاکید کردند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین تصریح کرد که تمامی اقدامات نظامی آنها در چارچوب حق دفاع از یمن و همبستگی عملی با مردم فلسطین انجام شده است.

در پاسخ به این حمله، بامداد شنبه هفتم دی ماه، جنگنده‌های آمریکایی منطقه راس عیسی در شمال شهر حدیده را دو بار بمباران کردند. ارتش آمریکا مدعی است که در این حمله هوایی یک موشک ضد کشتی آماده پرتاب در سواحل دریای سرخ منهدم شد.

مارلین لواندا یک نفتکش انگلیسی است که از سال ٢٠١٨ با پرچم جزایر مارشال فعالیت می کند؛ اقدام ارتش یمن علیه کشتی های انگلیسی پس از آن انجام شد که مقامات این کشور علاوه بر شرکت در ائتلاف آمریکایی علیه یمن، مواضع تندی را علیه انصارالله و دولت نجات ملی یمن اتخاذ کردند.

#یمن #باب_المندب #آمریکا #انگلیس #انصارالله

روبیکای اخبار جبهه مقاومت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا