16:50

1403/07/26

اخبار جبهه مقاومت

آموزش کامل ریسیدن و ساخت طناب در شرایط سخت

دانستن نحوه ساخت طناب یکی از مهارت های اساسی است که همه افراد برای زنده ماندن در بیابان در طول یک بحران اقتصادی، بلایا، جنگ ها یا هر رویداد فاجعه آمیزی به آن نیاز دارند. طناب می تواند برای اهداف مختلفی از جمله بلند کردن، شکار، بستن، بالا رفتن، اتصال، کشیدن، حمل و ساختن استفاده شود.

ریسیدن طناب

دانستن نحوه ساخت طناب یکی از مهارت های اساسی است که همه افراد برای زنده ماندن در بیابان در طول یک بحران اقتصادی، بلایا، جنگ ها یا هر رویداد فاجعه آمیزی به آن نیاز دارند. طناب می تواند برای اهداف مختلفی از جمله بلند کردن، شکار، بستن، بالا رفتن، اتصال، کشیدن، حمل و ساختن استفاده شود.

بطور کلی باید  در نظر داشته باشید که در طبیعت می توان از درختان ، پوست گیاهان ، ریشه گیاهان ، شاخه درختان ، علف و برگ ، مو ، روده و رگ و پی جانوران و کیسه های پلاستیکی ریسمان تهیه کرد.

موارد استفاده و کاربری ریسمان ها

  • تله گذاری
  • ساخت جان پناه یا قایق
  • اتصالات طنابی و ساخت ابزار،
  • نخ ماهیگیری
  • زه کمان

ازچه چیز هایی میتوانید نخ درست کنید؟

قبل از هر چیز باید گفت مقدمه برای  ساخت طناب های قوی ساخت نخ های ضعیف است در ادامه میتوان با نخ های ضعیفتر و ریسیدن آنها به طناب های قویتر دست پیدا کرد، اگر در. یک شرایط خاص در طبیعت وحشی گیر افتادید و نیاز به نخ داشتید میتوانید از موارد زیر استفاده کنید.

ساخت نخ با استفاده از اعضای بدن جانوران

یکی از مصالح ساخت ریسمان که بسیار قوی و مناسب می باشد استفاده از رگ و پی ، رباط ، زرد پی و همینطور پوست و موی حیوانات می باشد که در مقالات آینده به تشریح ساخت یک به یک آنها می پردازیم.

ریسمانهایی که از رگ و پی جانوران ساخته می شوند به قدری قوی هستند که ریسمانی با قطری حدود نخ فرش می تواند انسان متوسطی را بلند کند.

به دلیل قدرت فوق العاده ای که این نوع ریسمان ها دارند از آنها در ساخت زه کمان ، نخ ماهیگیری و ریسمان های تله گذاری استفاده می شود.

خاصیت مفید دیگری که این مواد برای ساخت ریسمان دارند این است که وقتی در هنگام تابیده شدن آب دهان به آن ها می زنیم ، حالت چسبناکی به خود می گیرند که این باعث می شود که پس از خشک شدن بسیار عالی به هم بچسبند و ضمنا گره آخر ریسمان هم نیاز ندارند (گره ای که در آخر ریسمان جهت باز نشدن تاب طناب زده می شود).

بلند ترین رگ و پی را در استخوان پشتی جانوران می توانید پیدا کنید. همچنین می توانید از رباط ها و زرد پی هایی که عضلات را به استخوان ها متصل کرده اند استفاده نمایید و فقط باید مواد زائد را از آنها با روش های مختلف جدا نمایید.

چه گیاهانی برای ساخت طناب مناسب هستند؟

تقریبا هر گیاه ساقه بلندی را میتوان برای این کار استفاده کرد اما قائدتا هستند برخی گیاهانی که برای ساختن طناب مناسب تر هستند.

چند انتخاب بالقوه برای ساخت طناب مناسب تر:
  • چمن بلند
  • پوست درخت زبان گنجشک(ash)
  • کارتن
  • چوب درخت basswood (یک درخت از خانواده درختان tilia)
  • چوب درخت نارون (elm)
  • چوب گردو
  • درخت گیلاس
  • درخت سرو
  • درخت آسپین
  • درخت بید
  • افرا
  • چوب پنبه
  • درخت گردو
  • درخت بلوط
  • ساقه بوته خرزهره
  • ساقه گزنه نیش دار
  • برگ های مخملی
  • انواع جلبک های لیفی نرم
  • علف بواسیر (fireweed)
  • علف شیر
  • گل مغربی یا پامچال شب
  • برگ های yocca
  • سرخس ها
  • ریشه های صنوبر
  • درخت اُرس
  • درخت tamarack
  • سرو و کاج

ساختن نخ گیاهی شامل سه مرحله میشود:

۱. جمع آوری مواد و متریال مناسب ریسیدن طناب

شما باید به دنبال گیاهان یا مواد سفت تر و دارای فیبر بیشتر باشید. پوست درختان یا ساقه های تر گیاهان گذینه های مناسبی هستند

اولین انتخاب معمولا گیاهان خانواده خرزهره هستند این گیاهان که از جنس کنف هستند معمولا انتخاب مناسبی برای ساخت طناب خواهند بود.

اولین قدم انتخاب یک ماده اولیه  برای رسیدین طناب است!بله یک شاخه را کشیده، بشکنید و مقاومت فیبر و پوستش را به خوبی مشاهده کنید اگر مقاومت کافی ندارد برای طناب مناسب نیست.

۲. آماده سازی ومرطوب کردن

جداسازی: مراحل جدا سازی مواد اصلی مثل پوست درخت از فیبر یا ریشه از گل یا…  بخش مهمی از کار است شما نباید وزن را بی دلیل افزایش داده از طرفی ناخالصی هاهیچ خاصیتی ندارند

پیچاندن یا کوبیدن :  شما با کوبیدن یا پیچاندن و… علاوه بر اماده کردن رشته ها برای مرطوب شدن و بافتن طناب به مرحله جدا سازی هم کمک زیادی خواهید کرد در این مرحله دقت کنید از سنگ های تیز برای کوبیدن استفاده نکنید همجنین زیاد پیچ تاب ندهید.

شما میتوانید این گیاهان را بین دو دست یا در روی زانو بکشید خم کنید و مالش دهید

مرطوب سازی :غیر از مواردی که از علف استفاده میکنید مواد شما نیاز به مرطوب سازی برای افزایش مقاومت و کشسانی دارند.

چگونه از گیاهان یک طناب بسازیم؟

۳. مرحله بافتن رشته ها

این مرحله اصلی ترین مرحله است و در انتهای آن شما همان چیزی را که نیاز داشتید خواهید داشت

در این مرحله سه رشته یا بیشتر را هنرمندانه باید طوری ببافید که نیروی مورد نظر شما را تامین کند و رشته ها یک همپوشانه متحد ایجاد میکنند

هرچه جلوتر میروید باید رشته های جدیدتر را جای دهید برای قدرت بیشتر باید از گره ها استفاده کنید  تا ارتباط قویتری بین دو شکاف ایجاد شود

ریسمان اولیه و تکرار بافتن

تبریک ریسمان اولیه شما ایجاد شده اما برای تحمل وزن بیشتر باز هم باید رشته های طولانی ایجاد شده را بهم ببافید

انتهای هر ریسمان را محکم گرفته و در آن پیچ و تاب ایجاد کنیدبا ادامه تاب دادن لایه های فیبر به یک رشته واحد تبدیل می شوند. سپس برای محکم و ایمن سازی این رشته ، وسط آن را بین دندان و دو سر آن را به هم می رسانیم و به طور طبیعی و قتی کمی آزاد گذاشته شود به دور خودش پیچیده می شود . در نظر داشته باشید که برای بلند تر کردن ریسمان باید از تکه ای دیگر فیبر تابیده شده استفاده کنید و آن را قبل از اینکه کل دو رشته به هم تابیده شوند به رشته ها بتابانید و اضافه نمایید

در مرحله اخر باید ریسمان هارا در دست گرفته و به نوبت یکی پس از دیگری از محل قفل ریسمان های دیگر به زیر و رو منتقل کنید تا مشابه بافتن مو یک بافت محکم داشته باشید در ادامه با مشاهده فیلم ها خواهید آموخت چگونه در مرحله اخر نهایت استقامت را به ریسمان خود منتقل کنید.

دقت داشته باشید در هنگام بافتن ریسمان ها به همدیگر اگر ریسمان کم آوردید میتوانید از یک دسته ریسمان دیگر مکم بگیرید.

این طناب برای صخره نوردی خوب نخواهند بود:

بلکه با هر برخورد به سنگ های تیز یا وارد شدن نیروهای ناگهانی میتواند از هم پاشیده شود، بهتر است از این ریسمان برای ایجاد تله ها یا ابزار آلات ساخت قایق های چوبی یا پناهگاه استفاده کنید. این ریسمان ها گاهی تا یکسال ماندگاری دارند.

آموزش مرحله به مرحله ساخت یک طناب محکم از ساقه گیاهان

 

چگونه از گیاهان یک طناب بسازیم؟ 

یکی از ساده ترین گیاهانی که می توان با آن طناب درست کرد، گیاه یوکا است. این گیاه بومی جنوب غربی ایالات متحده است و می‌توانید آن‌ها را در کنار جاده‌ها و همچنین در زمین‌های باز و آفتاب‌زده پیدا کنید. الیاف داخلی برگ‌های یوکا انعطاف‌پذیر هستند و اگر به درستی پردازش شوند، طنابی با مقاومت کششی بالا ایجاد می‌کنند.

اگر ابزار ندارید، می توانید از گیاه یوکا فقط با یک چاقو و چند سنگ یک طناب قوی درست کنید. اما اگر به ابزار دسترسی دارید، می توانید از یک تکه پارچه و چکش نیز استفاده کنید. همچنین به یک سطح صاف نیاز خواهید داشت.

مرحله اول ساخت طناب گیاهی

چند برگ یوکای بلند، صاف و سبز جمع کنید. آنها را روی یک سطح صاف بچینید. از یک تکه پارچه برای کاهش ضربه زدن به برگ ها استفاده کنید.

 

مرحله دوم ساخت طناب گیاهی

چگونه از گیاهان یک طناب بسازیم؟ 

برای آشکار شدن فیبر داخلی برگ های یوکا، ابتدا باید لایه بیرونی آن برداشته شود. برگ ها را پشت به پشت با چکش بکوبید. در غیاب چکش، می توانید از یک سنگ یا یک تکه چوب استفاده کنید. چگونه از گیاهان معمولی طناب بسازیم

مرحله سوم ساخت طناب گیاهی

ساخت طناب گیاهی

با استفاده از پشت چاقو، برگ ها را بتراشید تا الیاف در معرض دید قرار گیرند. یک پوسته، یک قاشق یا یک سنگ صاف نیز این کار را انجام می دهد. مراقب باشید که الیاف را با ابزار خراشیدن خود برش ندهید. چگونه از گیاهان معمولی طناب بسازیم

 

مرحله چهارم ساخت طناب گیاهی

ساخت طناب گیاهی

هنگامی که الیاف کافی داشتید، می توانید شروع به ساخت طناب کنید. الیاف به اندازه نصف قطر طناب مورد نظر خود را از هم جدا کنید. با چرخاندن هر انتهای آن بین انگشت سبابه و شست خود در جهت مخالف شروع به چرخاندن رشته کنید. بهتر است بافتن طناب را در حالی که الیاف هنوز خیس هستند شروع کنید. چگونه طناب را از گیاهان معمولی بسازیم

 

مرحله پنجم ساخت طناب گیاهی

ساخت طناب گیاهی

وقتی یک یا دو اینچ به انتهای آنها رسیدید، یک سری الیاف دیگر اضافه کنید و فقط آنها را درست داخل آن بچرخانید. اطمینان حاصل کنید که مجموعه جدید با رشته اصلی همپوشانی دارد و در هم تنیده می شود تا در جای خود محکم شوند. چرخاندن را ادامه دهید تا رشته جدید با قسمت قدیمی پیچیده شود. چگونه از گیاهان معمولی طناب بسازیم

 

مرحله ششم ساخت طناب گیاهی

ریسیدن طناب گیاهی

ساخت طناب گیاهی

مرکز رشته را پیدا کنید، آن را خم کنید تا یک حلقه یا یک چشم تشکیل شود، و آن را به یک شاخه یا شاخه قوی درخت قلاب کنید. چگونه از گیاهان معمولی طناب بسازیم.

مرحله هفتم ساخت طناب گیاهی

ساخت نخ با گیاهان

شروع به بافتن طناب کنید تا یک الگوی مارپیچ ایجاد کنید، در حالی که به طور مداوم رشته ها را بچرخانید، به سختی بکشید. اطمینان حاصل کنید که دو بخش در حین بافته شدن به تعداد مساوی پیچ خورده اند تا محکم به دور یکدیگر بپیچند. عدم تعادل در پیچش باعث می شود که یک رشته صاف بماند و طرف پیچ خورده تر مانند فنر به دور آن بپیچد. این یک نقطه ضعف در طناب ایجاد می کند. چگونه یک طناب از گیاهان معمولی درست کنیم

 

مرحله هشتم ساخت طناب گیاهی

ساخت طناب گیاهی

اگر می‌خواهید طناب خود را طولانی کنید، الیاف بیشتری اضافه کنید، دستورالعمل‌های مرحله ۵ را دنبال کنید.

قدرت طناب خود را آزمایش کنید. وقتی راضی بودید، در انتهای طناب یک گره درپوش ببندید تا از باز شدن آن جلوگیری کنید. الیاف یوکا سخت هستند و طنابی که از آن ایجاد می کنید قوی و انعطاف پذیر خواهد بود. حتی برخی می گویند که طنابی از یوکا ساخته شده است

شاید مایل به مطالعه بیشتر باشید :

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جبهه مقاومت