16:52

1403/07/26

اخبار جبهه مقاومت

آیا میدانید هر چاقوی بقا ٣٠ جزء دارد؟ ؟/آناتومی چاقو بقا

اگر شما هم نظامی یا طبیعت گرد و اهل بقا باشید  از جمع آوری و استفاده از چاقوها لذت می برید ، و قائدتا دوست دارید بیشتر در مورد چاقو ها بدانید اناتومی چاقو بقا بسیار جالب خواهد بود برای افرادی که قصد انتخاب یک چاقوی مناسب برای اهداف خاصی دارند

مهم است که اصطلاحات مرتبط با “ساختار چاقو” را بدانید. احتمالاً می توانید با چاقوی خود یک تکه گوشت را نصف کنید یا از آن برای خوردن پنیر استفاده کنید اما به نظر نمیرسد در مورد “اناتومی چاقو” اطلاعات زیادی داشته باشید.

استفاده از اصطلاحات صحیح و دقیق آناتومی چاقو ، سردرگمی را از بین می برد و به شما نشان می دهد که می دانید در مورد چه چیزی صحبت می کنید، این مورد چه برای اساتید بقا و چه برای افرادی که در حال فراگیری

قسمت های مختلف چاقو بقا

اگر شما هم نظامی یا طبیعت گرد و اهل بقا باشید  از جمع آوری و استفاده از چاقوها لذت می برید ، و قائدتا دوست دارید بیشتر در مورد چاقو ها بدانید اناتومی چاقو بقا بسیار جالب خواهد بود برای افرادی که قصد انتخاب یک چاقوی مناسب برای اهداف خاصی دارند

مهم است که اصطلاحات مرتبط با “ساختار چاقو” را بدانید. احتمالاً می توانید با چاقوی خود یک تکه گوشت را نصف کنید یا از آن برای خوردن پنیر استفاده کنید اما به نظر نمیرسد در مورد “اناتومی چاقو” اطلاعات زیادی داشته باشید.

استفاده از اصطلاحات صحیح و دقیق آناتومی چاقو ، سردرگمی را از بین می برد و به شما نشان می دهد که می دانید در مورد چه چیزی صحبت می کنید، این مورد چه برای اساتید بقا و چه برای افرادی که در حال فراگیری آموزش های بقا هستند مقید خواهد بود پس با ما در این مقاله برای معرفی تک تک اجزای چاقو همراه باشید.

برسی بخش های مختلف چاقو

در این مقاله جزئیات بیشتری در مورد عکس بالا و برای  هر اصطلاح آورده شده است ، زیرا ما نمی توانیم همه آن را در نمودار بالا قرار دهیم از طرفی یک مشکل بزرگ داریم آن هم عدم وجود معادل برای کلمات انگلیسی آن است.

١.ستون فقرات چاقو”spine”

برای ستون فقرات چاقو هر اصطلاحی به کار ببریم از قبیل بخش ضخیم تیغه، نزدیک لبهٔ چاقو، طرف مقابل لبه  یا تکه اصلی چاقو ،حق مطلب را ادا نکرده ایم و ممکن است باعث سردرگمی شود ، ستون فقرات از نوک تیز چاقو شروع شده و تا انتهای فلزی تیغه در دسته ادامه دارد.

٢.محدوده تیز کردن تیغه “Grind Line”

وقتی در حال تیز کردن تیغه چاقو باشید در حین انجام حرکات منظم  زمانی که به بخش صاف و صیقلی چاقو میرسید دوباره آن سمباده یا سرامیک تیز کننده را از روی چاقو برداشته و از نو کار را شروع میکنید.

در واقع این نقطه مرز بین بخش تیغه برنده و بخش تیز نشده یا فلت هر چاقوست که بعضی چاقوها آنرا داشه و بعضی آن را ندارند، در بعضی منابع از آن به بخشی تراش داده شده یا سخت کاری شده نام برده اند.

٣. سوئدی”Swedge”

(tapered fals edge) در ترجمه به فارسی میشود لبه یا تیغه کاذب و ثانویه که اکثرا در چاقوهای بقا ایجاد میشود اما در زبان انگلیسی به آن swedge گفته میشود یا همان سوئد  علت استفاده این اسم هم مشخص است خاستگاه این حرکت یعنی ساختن تیغه کاذب با این شکل از سوئد شروع شده.

سوئدی در واقع یک لبه کاذب یا باریک مخروطی (معمولاً کاملاً تیز) در امتداد ستون فقرات چاقو. برای افزایش توانایی سوراخ کردن چاقو است که معمولا برای ساختن حفره در چوب یا حتی گوشت برای ساخت ابزار یا در آوردن گلوله به کار میرود.

۴. چین خوردگی ها”jimping”

تو رفتگی ها یا چین هایی است که روی بخش بالایی تیغه چاقو یعنی در بالای  ستون فقرات چاقو ایجاد میشوند، ممکن است تزئینی باشند یا برای ایجاد سطح تماس بیشتر و  وارد کردن ضربه کاری تر ایجاد شده باشند

۵. شصتی چاقو “Thumb Rise”

معمولا در چاقو ها برای سر نخوردن دست، امنیت بیشتر انگشتان و افزایش قدرت ضربات  یک بخش با شیب ملایم یا یک برآمدگی یا حتی تورفتگی بر روی چاقو ایجاد میشود که ممکن است روی  ستون فقرات چاقو، دسته و یا بین آن دو  قرار بگیرد، اگر کمی دقت کنید در واقع انگشت شصت در آن قرار گرفته و باعث قفل شدن آن در دست در ترکیب آن با محافظ انگشت زیرین “Front Quillion” خواهد شد  البته در چاقو های مختلف انواع مختلفی شصتی تعبیه میشود و بستگی به کارایی و هدف از ساخت چاقو دارد

۶.بخشی از ستون فقرات چاقو در دسته  ” Tang”

در هنگام ساخت چاقو های دسته ثابت معمولا برای بالا رفتن کیفیت کار معمولا چاقو اینطور ساخته نمیشود که تیغه را روی دسته سوار کنند بلکه یک تکه فولاد را برداشته و بخشی از آن را تیز کرده و به عنوان تیغه چاقو  و بخش دیگر را در طول تکه فولادی برای استفاده به عنوان دسته نگه میدارند البته برای سهولت در استفاده از چاقو یا جلوگیری از اتقال گرما و سرما به دست انسان دو طرف بخش فلزی دسته چاقو را با چوب یا پلیمر میپوشانند

ادامه فلز چاقوی تیغه ثابت به دسته. چاقوی TOPS بالا “کاملاً تنگ” است ، به این معنی که این فلز در کل دسته ، تا راه به لب ، ادامه می یابد.

٧.میخ پرچ دسته “Pin / Rivet”

معمولا برای ساختن دسته های محکم و مقاوم برای چاقو ها از دسته های Full tang که پیشتر توضیح دادیم استفاده میکنند  در این نوع دسته ها بسته به طول آن از یک تا سه میخ پرچ استفاده میکنند تا اجزای چوبی، استخوانی و یا پلاستیکی دسته را روی بخش اهنی محکم کنند.

گاهی از نوعی از پیچ ها استفاده میکنند که درون هم بسته میشوند

میخ پرچ های خاص با طرح های خاص

با توجه به پیشرفت صنعت ظریف کاری  و میل و علاقه طبیعت گردان به چاقو های خود میخ پرچ هایی برای چاقو ها ساخته شده اند که بر روی خود طرح های خاصی دارند که افراد برای چاقو های شخصی خود میتوانند از بین انواع آنها یکی را انتخاب کنند

٨.بخش صیقل نیافته تیغه”Flat”

فلت چاقو بخشی از چاقو است که صاف و بدون شیب و انهنا است  و در عکس بالا مشهود است معمولا برای زنده کردن و زیبایی چهره چاقو برچسب هایی روی آن نصب میشود یا ممکن است علائمی روی آن حکاکی شود به عنوان مثال همه ما میدانیم چاقو های تولید زنجان با حکاکی زنجان روی بخش میانی آن معروف شده

۹.دسته “handel”

دسته چاقو در واقع همانجایی است که باید با دستان خود محکم بگیریدش و برای استفاده درست از چاقو دسته ها در واقع نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند، همه به دنبال چاقو های خوش دست هستند، مهم است که چاقو با دست شما یکی شود د بدون یک دسته مناسب عملا این ممکن نیست

١٠. نوک چاقو”tip”

نوک چاقو نیازی به توضیح ندارد و در واقع محلی است که دو خط بالایی و پایینی ستون فقرات همدیگر را قطع میکنند  و از نظر فنی نوک چاقو در واقع نوک تیغه و به یکی دو سانت انتهایی چاقو میگویند.

١١.شکم تیغه چاقو “belly”

(همچنین به آن رفت و برگشت نیز گفته می شود)   قسمت خمیده به طرف بالا از لبه تیغ  که در  برخی از چاقوها ، مانند طرح وارنکلیف ، شکم خمیده ندارند.

١٢و ١٣.شیب اول تیغه و شیب ثانویه “Primary Bevel” و “Secondary Bevel”

Primary bevel در عکس بالا همان primary edge است که در واقع به شیب ایجاد شده از انتهایی ترین جای تیغه چاقو تا شروع secondary bevel است که چون معادل فارسی ندارند به همین توضیح اکتفا میکنیم.

١۴.خط غوطه وری “plunge line”

انتهای بخش primary bevel به سمت دسته چاقو یه خط راست است که تیغه برنده را از flat جدا میکند مطابق تصویر بالا

١۵.choil

یک تورفتگی یا شکاف خمیده در انتهای لبه تیغه و در بین plunge line که بعضی اوقات  می تواند به اندازه کافی بزرگ باشد تا انگشتی در آن قرار بگیرد ، اما روی چاقوی بالا کاملاً کوچک است.

١۶.ریکاسو”ricasso”

یک قسمت ضخیم ، مسطح و بدون کنده کاری  بین انتهای تیغه یعنی خط غوطه وری و دسته چاقو

١٧ محافظ انگشت زیرین “Front Quillion” یا “Front Guard”

قسمتی از دسته چاقو که در هنگام فشار دادن چاقو به جلو ، از لغزش انگشتان شما روی تیغ جلوگیری می کند.

١٨.محافظ انگشت کوچک دست”r Quillion یا Rear Guard”

بخشی از دسته که از لغزش انگشتان در هنگام کشیدن چاقو به عقب جلوگیری می کند.

١٩.ملحقات دسته “Scales”

تکه هایی از مواد دسته (مانند چوب ، استخوان یا پلیمر) که از طریق میخ پرچ ها ، پین ها یا سایر سخت افزارها برای  ضخامت دسته چاقو به  tang چاقو وصل شده اند.

٢٠.انتهای عقب چاقو “butt”

انتهای عقب چاقو ، که ممکن است حاوی سوراخ طناب یا شکاف تعبیه شده  باشد. ممکن است برخی از چاقوها دارای تکه های فلزی  جداگانه باشند که در اینجا متصل شده اند، و به توان از آنها برای کوبیدن یا کارهای دیگری استفاده کرد.

 

در بالا اجزای چاقو را برسی کرده و به عبارتی آناتومی چاقو را برای شما شرح دادیم، باید تا اینجا  تقریبا با شمایل کلی چاقو های بقا آشنا شده باشید  ، اما چند اصطلاح دیگر وجود دارد که ما در آنجا نشان ندادیم. در اینجا تعدادی از اصطلاحات اضافی وجود دارد که ممکن است بشنوید:

٢١.بوستر “bolster”

اتصالی ضخیم بین دسته و تخت تیغه. در قسمت جلویی و عقب برخی از چاقوها می توان از بوستر استفاده کرد و چاقو را تقویت کرده و تعادل را اضافه می کند.

٢٢.گارد “guard”

گارد – بخشی از دسته که از لغزش دست کاربر جلوگیری می کند. یک چهارم خمیده روی دسته ممکن است محافظ را تشکیل دهد ، محافظ باعث حفظ انگشتان دست از خطرات احتمالی خواهد شد

٢٣.فولر (همچنین به آن cannelure یا شیار خون نیز گفته می شود)”fuller”

شیاری که بر روی فلت در امتداد تیغه  بریده می شود ، اغلب در مرکز چاقوها و شمشیرهای دو لبه قرار دارد. این قسمت از چاقو ها به واسطه افسانه هایی ایجاد شده اند که میگوید این شیار باعث ایجاد خلاء و مکش بیشتر خود از بدن شخص یا حیوان مورد ضرب قرار گرفته میشود و اجازه میدهد خون بدون بیرون کشیدن چاقو از بدن قربانی خارج شود با این حال ، هیچ مدرکی وجود ندارد که این اتفاق در واقع رخ دهد. در واقعیت ، یک پر کننده با جدا کردن فولاد تیغه را روشن می کند ، همچنین ممکن است برخی از طرح های تیغه را محکم کند (مانند کلمه پهن).

٢۴.بریدگی ها و شیار های روی تیغه  “Serration”

بریدگی های مکرر را در لبه تیغه ها  تکرار میکنند  و اینکار پاره کردن مواد سخت تر را آسان تر میکند

٢۵. محور چاقو “pivot”

محور چاقو فقط در چاقوهای تاشو یافت می شود ، و در جایی است  که تیغ به دسته می چسبد. برخی از چاقوها دارای محورهای بلبرینگ قفل شده ای برای باز کردن نرمتر هستند و برخی دیگر مکانیزم ساده ای دارند

٢۶. دسته چاقو های تاشو یا بوش”liner”

صفحات فلزی تخت در داخل دسته چاقوی تاشو. این ساختارها در چاقو های تاشو و برای جای دادن تیغه در دسته ایجاد میشوند  همچنین ممکن است به عنوان بخشی از مکانیسم قفل (به نام “قفل بوش” شناخته شوند).

٢٧.تو رفتگی برنده طناب و ریسمان”Cutter Cutter یا Seatbelt Cutter”

شکاف تیز در تیغه ، که به منظور برش بند، طناب یا کمربند ایمنی طراحی شده است. برخی از چاقوها از دریچه شکاف در دسته یا غلاف استفاده می کنند ، نه اینکه شکافی در خود لبه تیغ باشد.

٢٨.شیشه شکن چاقو “glass breaker”

نقطه ای تیز در انتهای  چاقو ، طراحی شده برای شکستن و خرد کردن شیشه. برخی از چاقوها ممکن است دارای یک قطعه شیشه شکن اختصاصی باشند که روی دسته چاقو سوار شده اما در برخی چاقو ها این قطعه بر روی بدنه چاقو و ستون فقرات آن به صورت یک دست ایجاد شده.

٢٩.شیار انگشتان”Finger Groove”

شیارها یا شکافهای مخصوص انگشتان دست بر روی چاقو که  طوری طراحی شده اند که بین انگشتان کاربر قرار بگیرد و گیرایی اضافی داشته باشد. مطابق تصویر بالا در دستگیره چاقو

٣٠.نوک دولبه  تیغه “clip”

بخشی از ستون فقرات در نزدیکی نوک است که زاویه دار (یا “قطع شده”) برای بهبود توانایی سوراخ کرد  چاقوهایی با این ویژگی غالباً چاقوهای “clip point” نامیده می شوند.


https://www.offgridweb.com/gear/knife-anatomy-101-infographic-terms/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جبهه مقاومت