16:47

1403/07/26

اخبار جبهه مقاومت

چگونه در طبیعت وحشی خومان را سیر نگهداریم؟

در شرایط سخت بقا از چه منابع غذایی میشه استفاده کرد؟خوب حالا میخواهیم به سراغ یکی از جالبترین مباحث در بقا و زتدگی درشرایط سخت برویم

غذا برای بقا

در دو حالت اگر از دنیای امروز خارج شوید برای سیر نگهداشتن خود دیگر پول و طلا به کارتان نخواهد آمد و خودتان باید به دنبال غذا باشید.

  1. در شرایط بحرانی و حوادث طبیعی مانند : سونامی ، زلزله و… در شهر ها
  2.  زندگی در شرایط سخت و طبیعت وحشی ( SURVIVAL ) : مانند : بقا در جنگل، بقا در کوهستان ، بقا در کویر و بیابان ، بقا در اقیانوس ها و دریا

نیاز انسان به غذا مانند نیاز او به آب و هوا یک نیاز بی وقفه و اساسی است.ما تا ۳ هفته بدون غذا میتوانیم زنده بمانیم البته باید به این اصل نیز توجه داشته باشیم که هنگامی که بدن انسان احساس گرسنگی کند مغز به طور خودکار و فارغ از هرچیزی انسان را وادار به یافتن منابع غذایی میکند.

 ۱_ تغذیه در شرایط سخت و بحرانی ( تغذیه در حوادث و سوانح )

The principles of nutrition in accidents⭐️

هنگامی که بلایا بوجود می آیند مشکلات بسیار زیادی برای انسان ها بوجود می آورند از جمله مشکلات اصلی از بین رفتن و در دسترس نبودن مواد غذایی است.

از جمله عوارض زیانبار بحران ها بر روند تغذیه ای جوامع عبارتند از :

  •    تخریب منابع تولید مواد غذایی
  •   اختلال در روند تولید غذا
  •   از بین رفتن مراکز ذخیره مواد غذایی
  •   از بین رفتن وسایل نگهداری مواد غذایی
  •   آلوده شدن آبهای لوله کشی
  •   آشفته شدن وضع مالی خانواده ها می باشد

همه ی این عوارض شرایط بسیار خطرناک تری را میتوانند بعد از بحران بوجود بیاورند لذا ضرورت آگاهی وآمادگی برای رویارویی منطقی با آنها از جمله در مساله تغذیه و امداد های غذایی برای بلا دیدگان به خوبی احساس میشود.

گاهی تاخیر در تامین آب وغذای سالم دست کم در حداقل ضرورت به خصوص نزد گروههای آسیب پذیری که از اصل حادثه جان سالم به دربرده اند، ممکن است حیات وسلامت آنها به طور جدی به مخاطره افکند به طور مثال بازماندگان برای رفع گرسنگی به سراغ هر منبع غذایی میروند که میتواند موجب گسترش بیماری های واگیر دار و انواع مسمومیت های غذایی را در منطقه ی بحران زده شاهد باشیم نکته قابل ذکر دیگر اینکه وجود دستگاههای مسئول برای امداد و مقابله با پیامدهای بعد از وقوع یک بحران اگر چه یک تکیه گاه اطمینان بخش برای جامعه است باید به این نکته نیز توجه داشت که در شرایط فعلی و با امکانات لجستیکی موجود در کشور زمان قابل توجهی طول میکشد تا دسترسی به افراد حادثه دیده انجام شود .

همه ی این ها نشان میدهد که بهترین چیز نجات دهنده فرد آمادگی کامل خود افراد برای رویارویی با این بحران هاست

برای حل چالش تغذیه در بحران  های شهری باید به سراغ جعبه بقا خانواده برویم

هر خانوار باید به غیر از کیت بقای پزشکی یک کیف نجات ( کیت بقای شهری ) نیز داشته باشد که درآن مقدار قابل توجه ای تجهیزات و غذا و آب آشامیدنی باشد.

ویژگی بسته های غذایی موجود در کیف نجات خانواده

  • مواد غذایی باید به صورت بسته بندی شده و عموما شامل خشکبار و تنقلات با تاریخ مصرف طولانی باشند و به گونه ای انتخاب شده باشند که نیاز های بدن انسان را نیز تامین کنند
  •  آب آشامیدنی نیز به صورتی تهیه شده باشد که دارای تاریخ مصرف بالا باشند
  • میزان و تعداد مواد غذایی باید به گونه ای باشد که حدداقل تا یک ماه برای اعضای خانواده کافی باشد
  • MRE ها مناسب ترین گزینه های غذایی برای این کیف ها هستند.

از جمله اقلام موجود در بازار ایران میتوان به :آجیل های بسته بندی شده ،انواع کنسرو و تون ، قندوشکر بسته بندی شده ، روغن های سرخ کردنی ، آبمعدنی و…. اشاره کرد.

صلییب سرخ کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان این کیف های نجات را به طور کامل و کاربردی در سایت خود به فروش می رسانند در ایران نیز جمعیت هلال احمر بسته های غذایی ۲۴ ساعته ، ۴۸ ساعته و یک ماهه را دارد که در شرایط بحرانی میان افراد تحت تاثیر حوادث توزیع میکنند.

 ۲_ یافتن غذا در شرایط سخت و حالت بقا در طبیعت وحشی

 

در شرایط سخت بقا از چه منابع غذایی میشه استفاده کرد؟خوب حالا میخواهیم به سراغ یکی از جالبترین مباحث در بقا و زتدگی درشرایط سخت برویم

 

تهیه غذا در طبیعت:

در بین ۳ اولویت اصلی ما در بقا و زنده ماندن( آتش ، سرپناه ، غذا ) تهیه غذا در بعد از آتش و سرپناه در اولویت سوم قرار دارد.

غذا را می‌توانیم به دو نوع تقسیم کنیم:

  • نوعی که می‌روید.
  • نوعی که راه می‌رود.

اگر به دنبال جمع کردن یا گرفتن غذا از طبیعت هستید احتمالا دو دلیل دارد، یا اینکه این سبک زندگی را برای خودتان انتخاب کرده‌اید یا اینکه در شرایط سخت گرفتار شده‌اید و راه نجات دیگری برایتان باقی نمانده است که البته با این شیوه شاید بتوانید تا ۳هفته نیز بدون غذا زنده بمانید.

اصل اول

یک اصل خیلی مهم را که در ابتدا لازم است در مورد تهیه غذا در طبیعت بدانیم این است که ۹۹.۹۹ ٪ گیاهان سطح کره ی زمین مسموم کننده ، سمی و بسیار خطرناک هستند و ما همیشه گزارش هایی از این که افرادی در سرتاسر دنیا در طبیعت گیر کردند و از گیاهان شروع به تغذیه کردند و ازبین رفتند داریم.

اصل دوم

نکته ی دیگری که لازم است بدانیم این است که گیاهان نمیتوانند به ما انرژی زیادی بدهند ، گیاهان میتوانند به ما فیبر و مواد معدنی و بعضی از ویتامین هارا بدهند ولی منابع خوبی برای هیدرات کربن ، چربی و پروتئین نیستند.

اصل سوم

اگر گیاهی را صد در صد نمیشناسیم باید از خوردن آن پرهیز کنیم

در این جا چند مورد را در مورد گیاهان برای شمد ذکر میکنیم:

در بیشتر مواقع بهتر است اگر مطمئن نیستید گیاهی خوردنی است آن را نخورید. شما می‌توانید سه هفته یا بیشتر بدون غذا زنده بمانید. اگر سم در بدنتان باشد این مدت بسیار کمتر می‌شود. فقط وقتی اقدام به خوردن گیاهان وحشی کنید که مدت زیادی را صرف مطالعه دربارۀ آن‌ها کرده باشید.

  • قارچ‌ها را نخورید مگر زمانی که مطمئن باشید خوردنی هستند. بیشتر قارچ‌ها سمی هستند و راهی برای تشخیص خوردنی یا سمی بودن آن‌ها بدون تعیین گونه‌شان وجود ندارد.
  • گیاهانی را که گل‌های شبیه به چتر دارند نباید خورد.
  • از خوردن بقولات (لوبیا و نخود) پرهیز کنید.

سیر و پیاز کوهی

  • گلسنگ‌ها
  • تمشک‌های زرد و سفید را نخورید زیرا بیشتر آن‌ها سمی هستند. تمشک‌های آبی و سیاه را می‌توان خورد.
  • قاعده توت و تمشک این است که تمشک‌های سفید و زرد ۱۰ ٪ شان خوردنی هستند، تمشک‌های سرخ ۵۰٪ شان خوردنی هستند، تمشک‌های آبی، سیاه و بنفش ۹۰٪شان خوردنی هستند.
  • معمولا میوه‌هایی که به صورت تنها روی شاخه می‌رویند خوردنی هستند.
  • گیاهان با برگ‌های صیقلی یا شیره شیری سمی هستند. دو استثنا وجود دارد (انجیر و گل قاصدک).
  • این یک افسانه است که اگر جانوری گیاهی را بخورد خوردن آن گیاه بی‌ضرر است مثلا گوزن‌ها، عشقه را می‌خورند.
  • میوه‌های فندقی‌ای که بو یا طعم بادام داشته باشند بسیار خطرناک هستند. این میوه‌ها دارای هیدروژن سیانید هستند

 خوب حالا چه چیز هایی را میتوانیم در طبیعت آزادانه مصرف کنیم؟

یک قانون بسیار ساده به ما میگوید هرموجود در طبیعت که بتواند قدم بزند ، شنا کند ، بخزد ، لیز بخورد یا پرواز کند و بپردقابل خوردن است و میتواند منبع غذایی خوبی برای ما باشد.

  • تمام پستانداران قابل خوردن هستند (گربه سانان ،سگ سانان و….) اما ممکن است نیاز باشد آن را بپزید یا سرخ کنید.یا مصرف بعضی از اعضای بدن آن ها انسان را دچار مشکل کند برای نمونه :

جگر حیوانات

توجه : خوردن مداوم و تنهای گوشت خرگوش سبب «گرسنگی خرگوشی» و مرگ خواهد شد.

گوشت خرگوش

 

  •  همه ی حشرات شش پا قابل خوردن هستند اما یک استثنا کای دارد ، اگرحشره ی شش پایی را پیداکرده اید که بدنش سبز فلورسنت است میتواند سمی باشد.
  • حشرات منبع بسیار خوبی برای پروتئین هستند.بال و پاهای حشرات فیبر وکراتین غیرقابل جذب است بنابراین میتوان بال و پاهای آنان را جدا کرد.
  •  همه ی پرندگان در هرشکل و چثه ای قابل خوردن هستند.
  •  همه ی ماهی هایی که ما میتوانیم در کشورمان بگیریم قابل خوردن هستند.

البته ما در دریاها و آبهای آزاد ماهی های سمی نیز داریم که البته این ماهی ها در عمق زندگی میکنند و ما  گدسترسی به آنها نداریم و از این رو میتوانیم بگوییم همه ی ماهی ها در دسترس ما قابل خوردن هستند.

  •  در مورد خزندگان باید بگوییم خزندگانی مانند مار ، غورباقه ، افتاب پرست و…نیز قابل خوردن هستند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جبهه مقاومت