19:00

1403/07/26

اخبار جبهه مقاومت

شش مهارت برای زنده ماندن در طبیعت یخی

ریزش یخ های نازک سطح دریاچه ها  یک خطر زمستانی است که هر سال جان بسیاری از افراد را می گیرد، قبل از رفتن به سمت ماهیگیری در یخ ، اسکی، اسکیت یا هر فعالیت دیگری روی آبهای یخ زده ، مطمئن شوید که برای این نوع بحران زمستانی برنامه ریزی کرده اید و اطمینان حاصل کنید که اگر برای شما یا شخصی که در نزدیکی شما است اتفاقی افتاد باید دقیقاً چه کاری انجام دهید. بعضی اوقات یک تصمیم اشتباه یا طولانی شدن یک تصمیم ساده میتواند خسارات جبران ناپذیری به بار آورد.

 

زندگی در موقعیت یخی و سرما

ریزش یخ های نازک سطح دریاچه ها  یک خطر زمستانی است که هر سال جان بسیاری از افراد را می گیرد، قبل از رفتن به سمت ماهیگیری در یخ ، اسکی، اسکیت یا هر فعالیت دیگری روی آبهای یخ زده ، مطمئن شوید که برای این نوع بحران زمستانی برنامه ریزی کرده اید و اطمینان حاصل کنید که اگر برای شما یا شخصی که در نزدیکی شما است اتفاقی افتاد باید دقیقاً چه کاری انجام دهید. بعضی اوقات یک تصمیم اشتباه یا طولانی شدن یک تصمیم ساده میتواند خسارات جبران ناپذیری به بار آورد.

 

۱. اولین قدم کسب اطلاعات کافی و درک رفتار آنها

تمام مایعات موجود در زمین غیر از چند مورد انگشت شمار رفتاری بسیار منطقی و قابل پیشبینی دارند، مایعات هر چه سردتر شوند فاصله مولکولی آنها کمتر شده و سفت تر و متراکم تر میشوند در مقابل آب هرچه سردتر میشود گسترش یافته و متبلور میشود، آب وقتی یخ میزند به طور متوسط تا ۹ درصد افزایش حجم پیدا میکند.

این  بدان معناست که فرم جامد آن نسبت به شکل مایع آن کمتر متراکم است و باعث می شود آب منجمد در بالای آب مایع شناور شود.

هرگز نباید یک تکه یخ را ۱۰۰ درصد ایمن در نظر گرفت ، می توان آن را ارزیابی  و برسی کرد و ایمن بودن یا نبودن آن را برسی کرد.

قبل از قرار دادن پا روی آن ، ضخامت آنرا در لبه آبراه بررسی کنید. اگر به اندازه کافی ضخیم باشد ، کم کم آزمون و خطا کرده و بیشتر و بیشتر  پیشروی کنید.

چند سوراخ در یخ ایجاد کرده و ضخامت آن را برسی کنید اگر زیر ۵ سانتیمتر باشد برای حرکت روی آن مناسب نیست، حداقعل ضخامت مورد نیاز برای تحمل وزن ۸ سانتیمتر و حداقعل ضخامت مورد نیاز برای برای تحمل وزن انسان برای اسکیت یافعالیت های ورزشی  ۱۰ سانتیمتر است،. ۱۳ سانت به بالا برای موتور های برفی و ATV مناسب است،

هنگامی که ضخامت یخ به بالای ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر برسد، ماشین های شخصی یا وانت های کوچک میتوانند از روی آن عبور کنند

البته به خاطر داشته باشید که هر ورق یخ می تواند مناطق نازک و تری داشته باشد. علل عمده لکه های نازک روی یک ورقه یخی  چشمه های زیر آب و فعالیت زمین گرمایی است.

۲. ابزار لازم برایر حرکت در یخ و نجات یافتن از آن را همراه داشته باشید

 

برای خروج از آب و یخ در صورت شکستن یخ  و سقوط در آن  اولین اقدام باید یافتن یک تکیه گاه یا جا دست باشد، وقتی یخ میشکند و شما  به داخل آن سقوط میکنید  هر چه بیشتر بخواهید به اطراف محل شکستگی تکیه کنید حفره بزرگتر میشود و یخ ها تکه تکه میشوند.

اگر در آب سقوط کنید چیز زیادی برای گرفتن آن ندارید (مگر اینکه برای این تصادف ناگوار برنامه ریزی کنید). با خرید یا ساخت مجموعه ای از ابزار  های ساده  نجات  ، یک قربانی می تواند با استفاده از این ابزار  های قابل حمل ، خود را نجات دهدتا از سوراخ ایجاد شده در یخ خارج شود.

یکی از ساده ترین ابزار ها میتواند یک ریسمان و طناب با دو میخ در دو طرفش باشد البته باید مطابق تصویر میخ های شما پوشش چوبی داشته باشند تا در هنگام یخبندان دست شما در امان باشد.

چند عدد از این ریسمان ها بسازید و آنها را پیش خود نگهدارید.

وقتی به سطح آن  رسیدید بعد از برسی یخ اول ابزار را در طول مسیر بر روی یخ نصب کنید، بعد شروع به حرکت کنید.

 

۳. استفاده از خود یخ برای خروج از آب

 

برای زنده ماندن از سقوط در یخ باید سریع عمل کنید. اگر مجموعه ابزار نجات یخ را در اختیار دارید ، راه خود را از طریق تکه های یخ شکسته تا لبه سوراخ انجام دهید.

از چاقوهای همراه خودتان استفاده کنید

به سمت قسمت ها ضخیم تر حفره رفته و چاقوهای خود را محکم درون یخ فرو برده و با یکیه بر چاقو خود را بیرون بکشید

سعی کنید تکه های یخ را زیر پای خود نگهدارید تا شمارا بالا بیاورد، یک پای خود را به آرامی روی یخ بالا گذاشته و از چاقو بگیرید و خود را بالا بکشید، زیرا این امر باعث می شود تا شما افقی نگه داشته و وزن خود را توزیع کنید.

۴. ایمنی بر روی یخ و مجموعه باید ها و نباید ها

بسیاری از ما هنگام  قرار گرفتن  بر روی یک صفحه یخ شناور احساس ترس و نگرانی خواهیم کرد.  قرار گرفتن بیش از دو دقیقه در زیر یخ میتواند کشنده باشد.

شما میتوانید از خانه خارج نشوید ودر خانه بمانید، اما اگر خارج شدید و برای اسکیت یا ماهیگیری به روی یخ آمده اید، به شما تبریک میگوییم تفریح در طبیعت باعث شادابی و نشاط خواهد شد.

ولی دقت کنید مخاطرات خاص خود را دارد در طبیعت باید ها و نباید هارا باید شناخته و رعایت کنید مثلا قبل از پا گذاشتن بر روی رودخانه یخ زده باید این موارد را رعایت کنید.

  • تنهایی به روی یخ نروید
  • اگر در آب سقوط کردید فکر و ذهن را کنترل کنید تا سنگکوب نکنید.
  • لباس خود را در نیاورید برای عایق کاری باید لباس زمستانی خود را حفظ کنید. هوای به دام افتاده در لباس شما میتواند شمارا نجات دهد
  • از مسیر های جدید، میانبر ها، و مسیر های ناشناخته استفاده نکنید

هنگام قدم زدن بر روی یخ یک جلیغه نجات زیر پالتو خود بپوشید البته در هنگام رانندگی از اینکار بپرهیزید.  چون در هنگام غرق شدن ماشین شما نخواهید توانست از پنجره ماشین خارج شوید.

  • سعی کنید تنفس خود را کنترل کنید.
  • شوک آب سرد اغلب با خوردن آب سرد میتواند باعث ایستادن ریه ها شود
  • . آب سرد همچنین می تواند منجر به افزایش  چربی خون شود که احتمال غرق شدن شما را افزایش می دهد.
  • برای دور شدن از یخ نازک ، افقی بمانید. سینه خیز حرکت کنید. پس از بیرون آمدن ، افقی بمانید تا وزن خود را روی یخ پراکنده نگه دارید.
  • شما می توانید بر روی شکم بخزید ، اما یک راه سریعتر برای حرکت با حرکت در یخ است. این کار را تا زمانی که دوباره روی یخ غلیظ بمانید انجام دهید و مطمئن باشید که می توانید بایستید.
  • سعی کنید فوراً گرم شوید. هنگامی که قربانی از آب یخ زده خارج نشده است ، آنها را از نظر شوک تحت نظر بگیرید و به دنبال مراقبت های پزشکی حرفه ای باشید تا دمای بدن آنها به حالت عادی برگردد.
  • اگر امکان دستیابی به مراقبت های پزشکی قطعی وجود ندارد ، قربانی را در لباس خشک قرار دهید. بطری های آب گرم را در سراسر لباس مخصوصاً در زیر بغل و در قسمت کشاله ران و گردن قرار دهید.

 

۵. طناب همراه خود داشته باشید

وقتی کسی در نزدیکی شما به داخل یخ سقوط کرد ، اگر  شما هم به داخل آب بروید کمک زیادی نخواهید کرد فقط به جای یک قربانی حالا شما دو قربانی هستید.

در اولین فرصت با خطوط امدادی تماس بگیرید  تا پرسنل آموزش دیده به سمت شما حرکت کنند، یک طناب یا شاخه یا عصا یا…  به سمت فرد پرتاب کنید سعی کنید تعادل تان را حفظ کنید و زیاد به حفره نزدیک نشوید.

قربانی با شروع هیپوترمی کارایی و تفکر خود را از دست خواهد داد پس عجله کنید و او را بیرون بکشید.

۶. منتظر نیروهای امدادی بمانید

 

طبق آمار انجمن های امداد نجات سراسر مناطق شمالی بیش از نیمی از مرگ میر ناشی از غرق شدن در یخ شامل مواردی میشود که در آن فرد غرق شده برای نجات هیوان یا چیز دیگری به آب زده،  در بسیاری از این داستانهای غم انگیز ، سگ ها و حیوانات دیگر بدون کمک انسان می توانند از آب فرار کنند ، در حالی که “نجات دهنده” که به آب زده  زنده نماند.

به همین دلیل ، هرگز توپ ، اسباب بازی یا چوب مخصوص سگ ها را در نزدیکی آب منجمد پرتاب نکنید.

بی گدار به آب نزنید و از دیگران کمک بگیرید


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جبهه مقاومت